söndag 27 februari 2011

Farfar och knäckebröhult

Igår köpte jag och L med oss stans godaste (och enda?) ekosemlor och besökte min fina farfar. Vi skulle fira hans födelsedag sådär två månader försent. Min farfar är en otroligt pigg söderkis och hänger med i samhällsdebatten, gör utflykter varje tisdag och är en fantastisk historieberättare. Han favoritberättelse är när han och hans polare liftade genom Europa och över till Alger i Nordafrika för 60 år sedan. De sov på vetefälten och pallade vattenmeloner till lunch. De hade knappt någon packning och hade en budget på 3 kronor per dag. Det är alltid lika magiskt att höra om den där resan. Det är så tydligt att hans Europa är ett helt annat än det som jag och L tågluffade igenom förra sommaren. Det finns inte längre utrymme för övernattningar utmed vägarna, på stränder eller hos folk man träffat på en spansk krog en sen kväll i Madrid.


Min farfar hade egna planer för vårt besök. Efter en stund av sällskapligt prat hade semlorna ätits upp och tystnaden lagts sig en kort stund sa han åt mig att det nu var dag för mig att välja någonting, vad som helst, från hans hem(!). När första förvåningen lagt sig gick jag från rum till rum och kikade nyfiket. Det var som när man var lite och gick på skattjakt eller lekte gömma nyckeln. Jag öppnade skåp och lådor och sneglade på än den ena än den andra av skålar, vaser, kikarväskor och waldemarsuddekrukor. Beslutsångest. Tillslut slog jag till på fem fina glasskålar som passar perfekt till tjusiga efterrätter.


Men farfar var inte riktigt nöjd med detta och frågade vilken sak som kom på andraplats när jag suttit och valt. Jag funderade en stund till och sa sedan att det nog var den där fina färgglada servisen jag sett i ett skåp.
-Då får du den också, sa farfar utan att blinka.



Sedan vände han sig pillemariskt mot L och sa att "nu är det din tur, Du ska få välja vilken tavla du vill från det här rummet". Beslutsångest igen och jag för min del satt och försökte telepatera den tavlan jag själv skulle valt. Telepatin skulle visa sig fungera. Så när vi var på väg hem igen var vi tre semlor lättare men hade istället en tavla under armen, en 22 delars kaffeservis och fem fina glasskålar nedpackade i en kartong. Helt klart ett omvänt födelsedagsfirande!


L's tavla Päronträd i blom av Van Gogh

Idag har jag gjort plats i skåpen och funderat ut en plats på väggen för våra nya vänner. Ett roligt men inte helt lätt uppdrag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...