tisdag 22 februari 2011

Kolonin andra året (planer)

I höstas satte vi vitlök, jordärtskockor, ringblomsfrön och andra blommor. Vi grävde och grävde, gav kvickroten en sista krigsförklaring och hade stora jordvändardagen med fina vänner och mycket fika.
Nu är lotten täckt med ett tjockt lager snö och under den hoppas jag att kvickroten fryser sönder.

Årets plan är att våga sig på gurka, majs, kronärtskocka, dill och salvia. Jag hoppas även lyckas bättre med såväl sallad, jordgubbar, morötter, bönor och sockerärtor. Vaxbönor utses till fjolårets nykomling i det kulinariska rummet (köket) och i år vill jag ha mycket skörd. De frön jag köpte var av en låg sort som snabbt blev offer för sniglarna. Detta misstag skall inte upprepa sig. I år ska jag satsa på en hög sort som skyddar baljorna högt över jordytan.

Jag hoppas kunna köpa bra ekofröer på trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar i mars. Jag blev förresten en av de 10 som vann entrébiljetter till mässan = mer pengar till frön och sticklingar!

Åh vad man längtar efter våren, lukterna och solvärmd hud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...