söndag 27 februari 2011

Trillade lavendeldrömmar

Till söndagskaffet passar det bra med småkakor. Idag blev det en nygammal favorit. Lavendeldrömmar.





Jag använde mig av det klassiska drömreceptet i kakböckernas kakbok; "Sju sorters kakor" upplaga 1994. Men tillsatte lite rödfärgat socker (karamellfärg och strösocker) samt ekologiska lavendelblommor som jag köpt på en häslokostbutik här i Stockholm.

Du behöver:
100 g margarin/smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 4 dl vetemjöl
+ 1 ½ msk lavendelblommor

Rör ihop margarinet, sockret och vaniljsockret. Tillsätt oljan lite i taget.  Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och häv i det i degen. Arbeta sedan in resten av mjölet.

Rulla ut till två längder och skär dem i bitar som du formar till bollar. Lägg kakbollarna på en plåt med bakplåtspapper och tryck till dem så de blir lite platta. Jag valde att blanda i lite av mitt rödfärgade socker bara för att pimpa kakorna ytterligare. jag strödde även lite sådant socker över de tilltryckta kakorna innan jag skjutsade in dem i ugnen i 20 min på 150 grader.


  


Väldigt blommigt, sprött och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...