onsdag 23 februari 2011

Vegetarianism och kaffepaus

Idag på kafferasten fick jag frågan "varför hatar du jätteräkor?" kastad i knät. Hur personen i fråga ens visste om att detta påstående faktiskt var sant är en egen femma. Diskussionen som följde utformade sig snabbt till att jag satt och droppade djur som var mest illa att käka. Detta skådespel spelas upp för många vegetarianer vare sig de vill eller inte. Jag förstod för många år sedan att det är lönlöst (och dessutom nära på socialt oaccepterat) att pracka på folk mina åsikter hur mycket jag än brinner för dem. Jag försöker därav föra en låg profil vad gäller min vegokost. Låg profil och låg profil förresten. Tror inte det går att föra en låg profil då denna typ av livsstil verkar vara fantastiskt uppseendeväckande. Tror jag har umgåtts i en alltför medveten krets av människor alltför länge.

Hursomhelst kände jag av den klassiska övergången från att folk faktiskt är intresserade till att stämningen blir mer och mer tryckt och de känner en blandad känsla av dåligt samvete och funderingar på vilken radikal jobbig typ de sitter och måste förhålla sig till. I det ögonblicket kände jag att bilden av mig som enkel och småtrevlig exjobbare snabbt övergick till en radikal vegetarian som bränner hönsgårdar och släpper ut minkar på helger och lediga stunder.

Jag blir förvånad (men ändå inte) över hur ovanligt min livsföring anses vara i dessa kretsar och hur känsligt ämnet mat/livsstil är. Det finns så många som känner sig ifrågasatta och påhoppade av att någon annan väljer en annan kost än de själva och dessutom har en annan anledning att välja bort mat utav en annan anledning än att personen i fråga är allergisk.

Jag är även förbenat trött på att alltid behöva ställas till svars för varför jag valt att äta mjölkprodukter och ägg och inte går hela vägen och är vegan. Hur förklarar jag det? Är inte det dubbelmoral? Anser jag att dessa produkter inte producerats på samma tvivelaktiga sätt som kött- och fiskindustrin?
Det mest störiga är att alla allätare där ute aldrig behöver förklara valen de gör när de äter såväl utrotningshotade fiskarter, antibiotikaspäckade kycklingar eller GMOkött.

Får man be om lite jävla självinsikt, ödmjukhet och respekt?

Om du vill få bättre koll på problematiken kring jätteräkor kan du titta på repotagefilmen "Röster från Mangroven".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...