torsdag 17 mars 2011

Ginger Lemon Honey Tea

Mitt bästa tips när man, som jag nu, dragit på sig en förkylning är det närmaste dunderhonung man kommer:  Ginger Lemon Honey Tea.



Jag blev frälst av den här drycken när jag reste runt i indiska Himalaya och drack detta te precis varje dag. Det bästa teet fick man hos Star, en fyrbarnsmamma som drev hotell i Spitidalen medan hennes man jobbade som lärare i en annan stad tre dagsturer bort vilket gjorde att de bara träffades ett par gånger om året. Hon är en av de starkaste och finaste kvinnor jag träffat. När jag dricker teet hemma så försöker jag efterlikna Stars version, men utan att riktigt lyckas. Hon rör nog i två matskedar omtanke och styrka i teet, vilket jag tror är knepet. Förutom att vara en förkylningskur så används den här drycken som botemedel mot allt från baksmällor till höghöjdssjuka. Bara en sån sak.

Du behöver:

en kopp med kokande tevatten
ca 1 msk skivade/ tärnade ingefärsbitar
pressad citron
en msk honung
neutralt te (svart eller rött)

Dosen av ingredienserna är högst individuella och det tar ett tag innan man kommit fram till sin personliga favorit. Men ni får iallafall en aning om måtten på ett ungefär.


1 kommentar:

  1. Hej! Jag planerar en resa till Spitidalen och vidare till Ladahk nästa sommar.
    Var i Spiti ligger Star?
    Frägar Janne

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...