tisdag 19 april 2011

Kolonin i april





I söndags var vi på kolonin och grävde för första gången den här säsongen. Spännande att se hur vintern bevarat och förändrat sakerna i och ovan jorden. Lite som en skattjakt! Pärlhyacinterna tittade fram i rabatten tillsammans med gräslök och stockros.



 Här är vitlöken i tjusiga rader som jag och Karin satte i oktober.



Rabarbern verkar trivas riktigt bra. Även om man inte ska skörda rabarbern första säsongen efter den är satt (planterade den för ett år sen) så tror jag minsann att den pallar med att jag stjäl några stjälkar till en paj!

Även lavendeln har överlevt vinterns nypor. Förra vintern knyckte jag några kvistar från en rabatt och satte dem i jorden. Därefter vattnade jag den ibland och "glömde bort den". någon gång i början av juni märkte jag att den började få blommor och så flyttade den ut till kolonin. Har gjort samma försök i år, får se om det lyckas lika bra den här gången också.

Jag passade även på att peta ned sallats- och rädisfrön i jorden. Får se hur det går för dem. Det var kanske i tidigaste laget egentligen.. I morse var det ju frost i gräset utanför huset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...