tisdag 10 maj 2011

The mysterious Lime business.



För drygt ett år sedan blev jag sugen på att odla en egen limeplanta. Tänkte att det vore tjusigt att ha ett citrusträd hemma i köksfönstret och dessutom är det ju sjukt gott att ha limeblad till matlagning á la thai. Odlar man en planta själv slipper man ju också fundera över om bladen har besprutats med allehanda gifter eller inte. Tre flugor i en smäll alltså.

Jag började således leta efter kärnor i de limefrukter jag köpte. På Coop, Ica, Hemköp och Willys. Vet inte hur många limefrukter jag skurit itu för att besviket kunna konstatera att det inte ens finns en påbörjan till kärna insprängt i fruktköttet. Jag har okynneshandlat lime i min längtan efter att likt ett kinderägg få mig en trevlig överraskning när jag öppnat frukten. Men aldrig, aldrig under det här året har jag hittat en endaste kärna.

Det har blivit något av en sport/tvångstanke detta. Jag kan erkänna att det har gått så pass långt att jag även börjat snegla ner i mojitoglasen på uteställen för att försöka få mig en skymt av en vitaktig oval frökapsel. Jag har till och med börjat prata om detta fenomen på jobbet. Fråga om någon annan märkt av att det inte finns limekärnor längre? Har det någonsin funnits förresten?

Jo, det har banne mig funnits! Jag kan dra mig till minnes att det för inte så länge sedan nästan alltid ramlade ut kärnor från limen när man pressade den över maten eller ett glas vatten. Men nu är de puts väck!

Vad har hänt med alla världens limekärnor? Är det GMO's härskarteknik som tagit över och utrotat all naturlig lime? Om så är fallet varför är det så tyst om detta?

För att söka svaret på dessa frågor har jag vänt mig till min allvetande vän Google som i sin tur hänvisade till sin vän Wikipedia (en erkänt pålitlig källa till denna typ av djupt vetenskapliga studier). Nåväl på Wiki står att läsa följande:

Det finns tre olika frukter som går under populärnamnet lime. Den vanligaste i svenska affärer är den stora sura utan kärnor som på portugisiska kallas limâo och på spanska limón sin semilla. Det finns även en mindre men mer aromatisk med kärnor som på spanska limón agrio. Den riktiga limen som är lite sötaktig, har kärnor och en liten pigg i änden, som en klementin, heter på portugisiska och på spanska lima.


Mina slutsatser är följande:
1) Sverige har tydligen gett Limâo-frukten monopol.
2) Jag bör därmed sluta leta kärnor i de stora sura limefrukterna.
3) Jag bör istället börja leta limefrukter som har en liten pigg i ena änden alternativt ekologiska sorter, var man nu kan hitta sådana. Nån som vet?


To be continued.

9 kommentarer:

  1. Jag jagar också som en besatt för att hitta kärnor till lime. Har satt Passionsfrukt, citron, apelsin (sedan flera år) och granatäpple men icke att jag hittat en enda limekärna. (Caipirina är också gott!). Ska beställa två plantor från www.egnersvaxter.se. Såg att du skrivit i maj 2011. Har du inte hittat hittilss är det dagas nu :-)

    SvaraRadera
  2. drog igång ett letande denna månad efter kärnor.Ingen på jobb hade sett lime kärnor. kockar och övriga började leta men utan resultat.Ingen kan minnas att dom sett kärnor.Har oxå satt citron,grape,passion,tamarillo och nästan allt som går att plantera,men vill ha lime.Får väl beställa plantor jag med.

    SvaraRadera
  3. Hybrider har väl ofta inga frön.

    SvaraRadera
  4. Lime är ingen naturligt förekommande planta så GMO's så kallade härskartekniker är anledningen att lime i huvud taget existerar.

    SvaraRadera
  5. Tänk att äntligen få dela sin frustration med likasinnade! Jag ghar sökt limefrukter över hela vår jord. På Filippinerna finns det en liten rackare som därnere kallas...ja det har jag just nu glömt men kan återkomma om det.
    Jag fick ett tips ifrån en sydamerikansk tjej. Hon sa att om man torkade en vanlig lime skulle den med tiden "bilda kärnor". Det var ju rent dösnack och det hände ingenting.
    Jag kollade på egenväxter och hittade där ett limeträd;
    Citrus aurantifolia - limeträd för 150 spänn. Jag följer upp.
    Hej hopp!
    Hasse

    SvaraRadera
  6. Hej igen! Jag såg nu en kommentar där det berättades att City Grosss säljer ekologiska limefrukter. Enl uppgiftslämnaren drällde det av kärnor i denna rara lilla frukt. Jag handlar på citygrosss nästa gång. Rapport följer.

    SvaraRadera
  7. Men den lime du talar om är inte den thailändska limen vars bland man använder i matlagning ... den heter Kaffir Lime och brusten är inte direkt ätbar

    SvaraRadera
  8. Hoppas på uppföljning i detta och en lösning 😁

    SvaraRadera
  9. Efter lite sökande så hittade jag följande: Persian lime är en av sorterna som säljs mycket av i Sverige (kärnfri) Den vanligaste sorten som odlas i världen är den så kallade Key Lime (Citrus Aurantifolia), som ursprungligen är från sydost asien. Dessa är mindre i storlek, stark aromatisk smak, blir gula när de mognar (plockas oftast omogna) och har många kärnor. Denna sort används både för frukten och bladen vad jag förstår det som. Hoppas detta hjälpte lite :) /J

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...