torsdag 19 maj 2011

Rabarberpajen from heaven sent



Okej. Här kommer receptet på mammas magiska rabarberpaj. Exakt hur magisk den är, exemplifieras av att det på mammas bröllopsfest, var rabarberpajen som tog slut först av allt på det stora tårt- och fikbrödsbordet. Gästerna fick nåt vilt i blicken vid synen av det tomma urskrapade fatet och frågade mer än en gång om det fanns någon mer paj gömd någonstans. Det, mina vänner, säger allt.


500 g rabarber
Skär i bitar och lägg i en form med lite smör(j) i botten.

1½ kaffekopp socker (jag rekommenderar att minska mängden socker en aning)
1 ägg
2 msk mjöl
Blanda ihop allt och häll över rabarbern.

50 g smör
75 g (drygt 1 dl) mjöl
1 msk mjölk
1 tsk socker
Blandas till en deg, kavla ut och lägg över raberberröran. Ett tips är att kavla degen på plastfolie eller bakplåtspapper för att degen lättare ska kunna flyttas över till pajformen utan att ramla sönder.

Gräddas i 30-40 minuter på 200 grader.

Ps. Gå nu inte och sprid ut det här på stan. Det är ett typiskt skrytbagarrecept som gör sig bäst lite lagom hemligt.

3 kommentarer:

  1. Sprid inte på stan, men gärna på internet?

    /J

    SvaraRadera
  2. Påstår du att jag skulle ha dubbelmoral? Inte då. Att sprida på stan ger större ringar på vattnet är att skriva det i min lilla blogg. Så tänkte jag nog. Plus att den (pajen) trots allt är för god för att hålla för sig själv. Världen behöver bli lite godare och det är där rabarberpajen kommer in!

    SvaraRadera
  3. Linda! Jag sparar receptet och hoppas tillaga i helgen. tack!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...