söndag 19 juni 2011

Dagar av reflektion




En dag som denna, när regnet faller oavbrutet, blir ofta en dag av reflektion, vare sig man vill eller inte. Idag lyssnar jag på min vän Alvas lista lugnt regn och planerar veckan som kommer. Midsommar närmar sig, likaså uppsatsdeadlinen och ett par andra spännande saker. En del att tänka på med andra ord.

En regnig dag i juni drar ner kraven på att vara på topp mentalt och kreativt. En regnig dag i juni är det tillåtet att bara sitta och läsa tidningen i flera timmar och fundera på vilka kläder man ska ta med till midsommarfirandet. Regnet får en också att komma på saker man förträngt. Till exempel att man behöver köpa nya stövlar och nytt paraply. Att fönstrena behöver putsas och gardinerna tvättas.
Men dessa saker är ingenting som man kan göra någonting åt just i stunden. Det blir istället enbart en rad konstateranden. Inga krav på utföranden. Det tar vi någon annan dag.

1 kommentar:

  1. Åh, det låter ju härligt att kontemplera när regnet faller utanför.

    Jag lade mig i en varm park och gjorde samma.
    Kul att du lyssnar på min lista: lugnt regn.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...