torsdag 9 juni 2011

Sump it up!


Kaffe ger inte bara kroppen energi utan fungerar också utmärkt till att gödsla växter med. Detta har ett av mina favvofik Barista på Södermalm tagit till sig och erbjuder gratis gödningspåsar med gammal espressokaffesump (från ekokaffe såklart). Jag gillar återvinningstänket de har, då cafebranschen producerar mycket avfall där det i många fall är helt schyssta varor som slängs. Minns hur mycket mackor och nymalet kaffe som dumpades när jag själv jobbade på café.

Barista råkar vara sjukt grymma på kaffe i största allmänhet, och så har de dessutom alltid ekologisk mjölk i cappuccinon och ekologiska ingredienser i bakverken och lunchtallrikarna.

Kaffesump går ju utmärkt att spara på hemma också och slänga i blomkrukorna allt eftersom. Jag har sparat sump i en påse från alla kaffekannor jag druckit senaste månaden och spred ut det på lotten senast vi var där. Trevligt att kunna göra sin egen naturliga växtnäring på gammalt avfall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...