torsdag 30 juni 2011

Vresrosen - en tagg i sidan för mångfalden?



Vresrosen har fått en hård dom liknande den som mördarsniglarna, jättebjörnlokan och mårdhunden tidigare fått. En botaniker vid Artdatabanken har rapporterat att plantering av vresrosor bör förbjudas då de konkurrerar ut all övrig vegetation.

Vresrosor är de klassiska stickiga rosenbuskar med stora enkla (eller dubbla) rosa (eller vita) blommor som alltid alltid växer vid skolor och förskolor, kommunala planteringar och kring fula parkeringshus. Vresrosen är ytterst tålig och klarar allt allt allt och växer så det knakar.

Jag har själv varit inne på att köpa en vit vresros till en solig torr och relativt blåsig plats på landet. Ingenting överlever där utom kvickrot och jag vill gärna skapa ett fint blickfång som livar upp platsen. Vresrosen tedde sig således perfekt för denna utmaning. Dessutom doftar den gott och är enligt mig vacker i sina enkla blommor. Men nu efter denna rapport, vet jag inte vad jag ska göra. Plantera ändå? 

Jag tror ärligt talat inte att jag kommer att ha mage till att plantera en växt som forskare bönar om att trädgårdsodlare undviker. Ska jag istället låta platsen stå fortsatt ful? Plantera något annat? Vad då i så fall?

En sak är säker, efter jag hörde om denna bannlysning av vresrosen har jag uppmärksammat hur otroligt vanlig den är. Jag ser vresrosor överallt. Plötsligt ser jag vresrosor på platser som jag passerar dagligen och där jag aldrig reflekterat över att det växer en rosenbuske.

Vill du höra mer om problematiken kring vresrosor och andra trädgårdsrymlingar?
Lyssna på Vetandets värld här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...