måndag 1 augusti 2011

Eget örtsalt - Easy peasy?



Man kan tydligen göra eget örtsalt. Jag såg det i ett av alla 30 danska matprogram som florerar på SVT nu i sommar och fick lust att testa att göra ett eget nu när jag har örter både på balkongen och på lotten.

Såhär gjorde jag:
3 dl grovsalt
1 ½ dl örter
(angivna i mängdordning; oregano, salvia, persilja, citrontimjan, mynta och citronmeliss + en torkad chilifrukt från i fjol)

Skörda örterna och ta bort torra pinn- och stjälkdelar. Se till att örterna är torra (undvik att skörda en regnig dag alltså). Lägg örterna i en bytta med hög kant. Har du en matberedare är det hallelulja. Det har inte jag. Jag använde istället en rostfri karaff modell 50-tal (efter ett försök att mixa saltet i min sockerkaksbunke, vilket var lika med katastrof). Huvudsaken är att du minimerar möjligheten för saltet att likt projektiler flyga över hela köket (trial & error).

Summering: Karaff + plastpåseskydd upptill + stavmixer = hemmabygge av matberedare.

Därefter mäter du upp lite av saltet (jag tog knappt 2 dl) och alla örter och mixar allt tills örterna (och saltet) är hyfsat pulveriserade. Ös i sista saltet och mixa och blanda lite till. Därefter kan du antingen göra som Ernst och hälla upp det i en lufttät burk. Eller göra som jag, tvivla på Ernst och undra om det inte börjar mögla i en lufttät burk och istället ösa ur örtsaltet på en plåt med smörpapper på och låta torka, vilket till mitt försvar även var det den tjusiga danskan gjorde.

Hon skickar med hälsningen att saltet är färdigt när örterna är torra eftersom saltet självt inte kommer att kännas riktigt torrt i och med att det tar upp fukt från luften. Skicka i saltet i burkar. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...