torsdag 18 augusti 2011

Säg det skryt som varar för evigt?



Jo för visst finns det nackdelar med att odla utan starka bekämpningsmedel. Dessa nackdelar heter till exempel kållarv och älskar tydligen broccoli lika mycket som jag gör. Igår när vi skulle laga sen middag ville jag koka vår exklusiva broccoli och började skära dem i mindre buketter. Det slog mig då att jag läst något om att kålväxter ofta kunde bli angripna av någon fjärilslarv och tänkte att jag kunde ju titta efter lite även om jag visste att det inte skulle vara någon ohyra på dessa prima broccoliexemplar.

Tji fick jag. BIG time. Plötsligt såg jag en fet grön larv som låg kamouflerad längs den lika gröna stjälken. Jag rös till och sköljde bort den. En timme senare var jag fullkomligt nedbruten av hur invaderad min fina broccoli var av dessa äckliga larver i alla tänkbara storlekar. Rysningarna avlöste varandra och äckelkänslan visste inga gränser. Larver och sniglar tävlar om förstaplatsen på min svarta lista över djur jag inte pallar med.

Jag började rensa broccolin noggrannare än värsta svampplockaren, samtidigt som jag ljudligt proklamerade min avsmak varje gång jag stötte på ännu en larv. Tillslut sa min sambo åt mig att sluta åma mig. Då tystnade jag och vände mig istället till sökfunktionen på nätet och hittade råd.
Nu ligger mina broccolibuketter i ett ättiksbad och förhoppningsvis flyter döda larver upp till ytan så att man därefter kan använda grönsaken till slut.

Trots detta. Hur sugen är du på att äta broccoli om jag skulle bjuda dig? Nej. Inte jag heller.



Tydligen ska broccoliplantorna täckas med fiberduk från att de planteras tills det är skördedags för att slippa kållarverna.
Good to know.

1 kommentar:

  1. Stackare! Det är så mycket som man ska veta i odlarsvängen. Mina gurkor har bara torkat och torkat, men nu har jag fått höra att man ska vattna endast vid roten. Så nu har jag slutat duscha dem och nu kommer det gurkor....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...