lördag 10 september 2011

En svamp, flera svampar.


Min lördag var all about svamp. Skogsutflykt med bil för att nå de skogar dit få hittar. Och oj vilken utdelning vi fick för det. Gul kantarell, trattkantarell, rödgul taggsvamp, tegelkremla och helt löjligt många rödgula trumpetsvampar.



När jag blundar ser jag fortfarande svampar som sticker upp ur mossan.


Efter 2,5 timmar i skogen tog själva rensningen vid. Trots att svampen var relativt ren tog detta resten av kvällen och mer ändå.



Nu har jag torkställningar med svamp i hela huset.



Jag torkar svamp i ugnen också. Tre plåtar får plats samtidigt. Värmen är mellan 40-50 grader och ugnsluckan är halvstängd med en grytlapp emellan. Det lär "bara" ta så där 6 timmar innan svampen är torr. Kanske inte så energieffektivt men jag måste få undan lite trattisar och rödgula trumpetsvampar redan ikväll.

Nä, om man skulle ta sig en svampmacka också. När man ändå håller på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...