fredag 2 december 2011

Kemi-lista över bästa och sämsta grönsak



Det här med att handla ekologiskt medvetet och utan bekämpningsmedel, det är svårt. Jag vet. Jag handlar inte allting ekologiskt och det är nog få som helt och fullt lyckas med det. Men jag försöker åtminstone tänka till vilka frukter och grönsaker som är mest evil och vilka som är rätt okej att äta som konventionellt producerade. Nu har jag hittat en bra lista på just detta som jag tänkte dela med mig av. Listan kommer från Environmental Working Group (EWG) som är en icke vinstdrivande organisation som genom forskning och lobbying försöker minska kemikalieanvändningen till, och kemikalienivåerna i våra livsmedel. Organisationen har testat 53 olika frukter och grönsaker och rankat kemikalienivåerna i dem. De kallar den ena listan för Diry dozen, dvs de tolv kemikalierikaste grönsakerna och frukterna. Dessa bör man köpa ekologiska för att slippa få i sig bekämningsmedel och andra kemikalierester. EWG har även en Clean Fifteen-lista med de grönsaker som har lägst halter av kemikalier och som därav är ett bättre val om man tänker äta konventionellt odlad frukt och grönt.

Dirty Dozen (köp dessa ekologiska eller inte alls)

1. Äpplen
2. Selleri
3. Jordgubbar (svenska dock bättre än övriga)
4. Persikor
5. Spenat
6. Nektariner
7. Vindruvor
8. Paprika
9. Potatis
10. Odlade blåbär
11. Sallad
12. Grönkål


Under listan Clean 15 gömmer sig sockermajs på andra plats. Detta tycker jag är lite lurigt eftersom nästan all konventionellt odlad majs är genmodifierade. Därför skulle jag tipsa om att välja ekomajs även om sockermajsen tydligen har låga halter av kemikalier. Genmodifiering är ett stort problem för att bevara den naturliga floran och faunan i världen. Dessutom är det en social hållbarhetsfråga både för bönder i nord och syd och produktionen av GMO-grödor är mycket kemikalieberoende (även om kemiresterna inte finns kvar i majsen.

Clean 15 - Lägst nivåer av kemikalier

1. Lök
2. Majs (sockermajs)
3. Ananas
4. Avokado
5. Sparris
6. Sockerärtor
7. Mango
8. Aubergine
9. Cantaloupe-melon
10. Kiwi
11. Kål
12. Vattenmelon
13. Sötpotatis
14. Grapefrukt
15. Champinjoner

Jag tycker de här listorna känns som en rätt bra guide i frukt och grönsaksdisken. Det känns skönt att veta att det finns de grönsaker som är bättre än andra och att man med gott samvete kan köpa dessa trots att kravmärket inte är fastklistrat på produkten. Även om detta är en amerikansk lista så är jag övertygad om att den går att applicera även i Sverige. Jag vet t.ex. att svenska äpplen besprutas si sådär 5 gånger/ säsong. Det är alltså inte så att svenska äpplen eller andra produkter automatiskt är reko bara för att de odlas i Sverige. Att skölja frukten och grönsakerna i varm vatten är extra bra för att bättre få bort de flesta kemikalier.

En lathundsregel utifrån den här listan kan vara att de frukter och grönsaker som man skalar är bättre ur kemikaliesynpunkt än de som man äter rubbet på (typ sallad och vindruvor).

Jag inser förstås att bara för att kemikalierna inte finns kvar i grönsaken när man äter den, behöver det inte innebära att odlandet i sig är miljöbra. Vissa grödor använder mindre bekämningsmedel än andra men så vitt jag vet tas denna aspekt inte upp i EWGs lista. Man får väl helt enkelt fundera på varför man vill köpa ekologiskt. Är det för sin egen hälsas skull eller är det för miljön och ekosystemen. Är syftet det senare så gäller fortfarande att man försöker köpa så mycket som möjligt ekologiskt.

1 kommentar:

  1. Har läst att man kan få bort mycket kemikalier med att lägga grönsaken i blöt i ättika+vatten i 5 minuter. Nån som vet?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...