måndag 2 januari 2012

Återvinningsljus



Bästa jag-har-gjort-den-själv-presenten just nu är en sån här ljuskopp av återvinningsmaterial. Du blir garanterat nominerad till årets första och bästa hemmafixare. Eller nja. Det beror ju på vem du ger bort dem till. Jag gav mina koppar till några som visade sig oförstående till ovanstående underförstådda utmärkelse. Men vad vet jag. Du kanske har bättre lycka i släktträdsträsket?

Hur som helst. Jag gjorde såhär:

Andrahandsfyndade några kaffekoppar för en femma vardera. Jag sprang också förbi Panduro och köpte ljusvekar. Därefter tog jag hand om alla ljusstumpar jag samlat på mig i vinter (det var några stycken). Jag klippte bort det svarta på de brända vekarna och smälte ner stearinet i ett vattenbad på spisen. Sen fyllde jag kopparna med stearinmassa och stoppade ner vekarna och lät dem stelna i mitten av koppen. Till stelna-i-mitten-av-koppen-hjälp använde jag ätpinnar som blivit över från någon sushifest i somras. Sen är det bara att ge bort till första bästa vän du träffar. Eller behålla.

Om du vill ha ett dikterat recept på kaffekoppljusen kan du lyssna här (ca 02.14 in). Lycka till!


Lyssna: Husmorsskolan hemma hos Underbara Clara 20111205


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...