måndag 16 januari 2012

Återvunna odlingskrukor




Okej alla trädgårds- och balkongodlare! Om bara några månader drar vi ut på gemensamt lämmeltåg till trädgårdsbutikerna för att hamstra fröpåsar och såjord. istället för att köpa småkrukor kommer här ett tips på hur du kan återvinna hushållsartiklar till små smarta odlingkrukor. Jag brukar spara de små plastkrukorna man köper hyacinter i. Men det blir ärligt talat rätt osnyggt i köksfönstret. Därför tänker jag i år prova dessa varianter istället. Så himla smart att ta tillvara på de trista papprullarna.




Äggkrukor går inte heller av för hackor (eller?). Se till att knäcka äggen rätt högt upp i toppen så att de blir så djupa som möjligt. Tvätta därefter skalen och stick ett litet hål i botten så att överflödigt vatten kan rinna ut. Spara äggkartongen för stabil frökläckarställning. Extra smart om man har kalciumkrävande plantor. Bara att spräcka ägget och plantera om hela krukan i en större behållare när det är dags.

Nu är det bara att spara och samla på sig rullar och ägg så att det räcker till alla fyrtioåtta fröer jag ska sätta i mars.


Klicka på bilderna för källa.

2 kommentarer:

  1. Va gulligt med äggen, måste jag testa. Jag förodlar hej vilt hemma på våren så detta ser ju lite gulligare ut :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Heja dig vilka roliga tips! Nästa inlägg hoppas jag ska innehålla vilka plantor som är kalciumkrävande. Hälsar hon som blev med trädgår förra året....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...