onsdag 18 januari 2012

Ekologisk Citrusmarmelad de Lux



Det finns inget bättre än att rosta en brödbit en söndagmorgon och hyvla lite ost och bre en klick EGENGJORD apelsinmarmelad på. Vid varje frukost som har den marmeladen som beståndsdel kommer du ge dig själv cred för att du är så grym och för att du orkade sitta och skala och strimla apelsiner och citroner i mörkaste januari. För att jag är så snäll och för att du ska få känna den känsla jag själv känner bifogar jag härmed mitt alldeles egna praktrecept på:

Citrusmarmelad de lux

Ingredienser

4 ekologiska apelsiner
2 ekologiska citroner
1 blodapelsin (ej skal)
5 dl vatten
8 dl syltsocker

Tvätta apelsinerna och citronerna lagom mycket. Eftersom det är ekologiska behöver du inte skrubba skiten ur dem i varmt vatten. Skala av det yttersta skalet på frukterna utan att få med så mycket av det vita (som ger beska). Hacka skaldelarna. Skär bort det vita luddiga resterna innan du skär fruktköttet i mindre bitar och tar bort eventuella kärnor.

Blanda fruktköttet med skaldelarna i en kastrull och häll på vattnet. Låt koka i 10-15 min.

Häll i sockret och låt koka 3-5 min till. Skumma marmeladen och häll sedan upp på rengjorda desinficerade burkar (jag brukar koka upp vatten och hälla i burkarna och låta stå några minuter).

Det här receptet ger ca 1,5 liter marmelad. Om marmeladen blir för besk kan man låta den stå i en vecka eller två. Då brukar den söta till sig. Den är dock alltid värd att vänta på.

Lite pilligt. Väldigt värt.

Det här är mitt bidrag till Teas klassikerutmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...