lördag 14 januari 2012

Herr Karlssons trädgårdsbärspaj




Jag är uppväxt i en riktig efterrättspajfamilj. Min lillebrors tredje första ord var paj. Det femte var hallapaj. En bärpaj är enligt mig, helt klart klassiskern med stort K när det kommer till efterrätter. Och förutom den ännu mer klassiska smulpajen så är den här trädgårdsbärspajen det som räddat mig otaliga gånger vid oväntat besök. Bästa grejen när man behöver något snabbt och tjusigt att bjussa på. Förövrigt älskar jag recept där man slipper hacka ihop smör med socker och mjöl. Smält smör is the shit.

Receptet är min vän herr Karlssons paradnummer. Ingen gör pajen lika bra som han, så är det bara. Men trots att han är en pidestaliserad pajikon så vill jag intyga att även du och jag kan ro hem en sjuhelsikes paj om vi följer receptet.

Ingredienser:

150 g smält smör
3 dl mjöl
1 dl socker
1 krm salt
½ tsk bakpulver

300 g trädgårdsbär av valfri sort men gärna en blandning.
2 msk socker
1-2 tsk potatismjöl

I min paj hade jag en mix av hallon, jordgubbar, krusbär, vinbär, björnbär och blåbär.

Gör såhär:

Smält smöret och låt svalna. Blanda de torra. Häll på smöret och blanda ihop till en deg. Tillsätt ev någon tsk vatten om det är svårt att få ihop degen. Tryck ut degen i en pajform. Häll i bären och strö på socker (ca 2 msk) och potatismjölet. Skjutsa in i ugnen 15-20 minuter på 225 grader.

Vispa valfritt fluff till och se till att sitta ner när du äter den så du inte råkar svimma. Magisk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...