torsdag 2 februari 2012

Helst Szymborska


Min allmänbildning är i stora drag grundad i något så ovanligt som stand-up-comedy. Jag fullkomligen slukade alla släng-dig-i-brunnen-avsnitt och eftersom min pappa spelade in varje säsong kunde jag även alla dråpliga, råa, politiska och många gånger sexanspelande skämten utantill. Jag var en riktig teaterapa som ofta återgav (med stor inlevelse) alla skämt som jag lärt mig, gärna vid middagsborden och ofta med ord och anspelningar som jag själv som 8-13åring inte själv förstod. Dock fastnade de där sakerna väldigt djupt i mig. Jag har numer insett att jag kan tacka bl.a. Babben Larsson, Adde Malmberg, Jonas Gardell, Peter Wahlbeck, Måns Herngren och John Ajvide Lindkvist för min 1990-talshistoriekunskap. Och det var i ett av Ajvide Lindkvists skämt om den då nyblivna (och för många okända) nobelpristagaren i litteratur1996, som jag för första gången hörde om den polska poeten Wislawa Szymborska.


Något år senare på högstadiet skulle vi som svenskauppgift välja en nobelpristagare i litteratur att skriva om. Behöver jag säga att jag valde Szymborska? Jag lånade hennes poesisamlingar och fullkomligt drunknade i hennes värld och starka och målande ord. Szymborska är fortfarande en av mina favoritpoeter. 


Imorse läste jag en notis i tidningen om att hon gått bort. Finaste krutkvinnan. Några av alla dina kloka ord;




LÖKEN

Löken är något annat den.
Den har inget innandöme.
Löken är sig själv tvärs igenom,
till högsta graden av lökighet.
Lökaktig till det yttre,
lökartade ända ner i roten,
skulle den kunna se in i sig själv
utan att förfäras.

I oss så mycket främmande och vilt
som knappt än täcks av huden,
ett invärtes inferno finns i oss,
en våldsam anatomi,
men i löken bara lök,
inga tillkrånglade tarmar.
Den är flerfaldigt naken,
innerst inne sig lik.

Löken är ett samstämmigt vara
en lyckad skapelse är löken.
I den ena helt enkelt den andra,
i den större ryms den mindre,
och i nästa följande,
dvs. den tredje och den fjärde.
En centripetal fuga.
Ett eko komponerat till en kör.

Löken, den förstår jag:
världens mest välskapta mage.
Den omger sig själv med glorior
till sin egen ära.
Inuti oss - fett, nerver, ådror,
slem och sekret.
Och vi förvägras
perfektionens idioti.
- Wislawa Szymborska





Och här är min personliga favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...