torsdag 19 april 2012

Byteshandel revival!





Idag har jag lärt mig att EU:s avfallstrappa prioriteras såhär:

I första hand: Minimera
I andra hand: Återanvända
I tredje hand: Återvinna
I fjärde hand: Energiutvinna
I femte hand: Deponera

Dessa steg ska efterlevas i alla EU-länder men också på alla nivåer i samhället. Ett sätt för dig som konsument  att dra ditt strå till stacken är ju dels att inte köpa onödiga prylar/mat/plagg. Men också att man faktiskt använder och sliter ut sina grejer innan man slänger dem. Det sist nämnda är ibland lättare sagt än gjort.. Speciellt när det gäller kläder. Jag och fler med mig får lite ågren av att gå omkring i samma gamla paltor år ut och år in.. Livet förändras och så gör även ens klädstil (och kropp). Det är därför jag gillar de olika initiativen med klädbytardagar. Jag har ju haft ett par stycken privata sådana tillställningar. Men när ens vänners garderober redan är genomsökta och rensade kommer Sveriges största klädbytardag som ett välkommet evenemang. Nu på lördag rasslar det till och runt om i Sverige ordnas det klädbyten genom Naturskyddsföreningens lokala kretsar. Förra året var jag med på den sjukt populära klädbytardagen i Stockholm och i år tror jag minsann att jag ska svänga förbi där igen. Man har liksom inte så mycket att förlora, man blir av med plagg som man inte längre gillar och har möjligheten att gå därifrån med plagg som man gillar mer. I fjol kom jag över en jeansskjorta från Acne som jag fullkomligt Ä-L-S-K-A-R och har nästan jämt.

En liten ändring för i år är att man har begränsat antalet plagg från max tio till max fem. Det tror jag är bra för att få bättre ruljans och minska köandet. Det var så sjukt mycket plagg att gå igenom!

Såhär skriver Naturskyddsföreningen om den nationella Klädbytardagen:

På över 60 orter i Sverige ordnas det klädbyten lördagen den 21 april. Konceptet är enkelt och glömmer du plånboken hemma behöver du inte oroa dig, allt är helt kostnadsfritt. Du tar helt enkelt med dig några av de plagg du tröttnat på, trots att de är fräscha och fina, och byter på plats mot plagg som någon annan tröttnat på. Valutan på klädbytardagen är klädbytarbrickor som du får när du lämnar in dina plagg på plats.

Om svenskar skulle byta till sig ett kilo kläder per år istället för att köpa nya skulle vi tillsammans spara:
- 142 000 ton koldioxid (CO2 e)
- 25 600 ton kemikalier       
- 600 miljoner badkar med vatten (eller 95 milj m3 vatten)



 Jag tycker att det här konceptet är ett av det roligaste sätten att leva upp till EUs avfallsregler. Heja byteshandelns revival!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...