lördag 19 maj 2012

Pitstop: Ballen




Sorry för rubriken, men jag bara var tvungen. Ballen är en stående omskrivning för balkong i mina (och många andras) kretsar. Hur som helst. Mina hemmaodlingar börjar växa sig stora och har fått det luftigare om rötterna. Nu pågår den stora (och rätt jobbiga) avvänjningsfasen. Tomat, paprika, pelargoner och kronärtskockor. Krukor och kärl flyttas ut på balkongen på morgonen och in på kvällen. Vissa dagar slarvar jag och "glömmer" pelargonerna ute även nattetid. De klarar nattkylan, men det gjorde inte min stora fina basilika som just börjat växa sig stor. En lite blåsig och kyligare dag räckte för att döda den. Där försvann min pestosommar, liksom! Den lärda läxan är att det är viktigt att (riktigt) långsamt vänja de sköra plantorna vid både det starka solljuset och vid de lite friskare graderna. Även min ivriga syrenbuske har fått flytta ut, och den var så tung att jag inte gullade med den så mycket. Efter tre dagar fick det vara nog med kånkande och den fick flytta ut permanent.

Förresten, ett hett återbrukstips: De större tomatkonserverna har jag fixat från de hyggliga gossarna på lokala pizzerian. Perfekta vädertåliga odlingskrukor som jag bara behövde diska ur och slå i en spik i sidan (dräneringshål) innan jag kunde plantera i dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...