torsdag 25 oktober 2012

Det sista som spirar



Sista rycket på balkongen nu innan första snöflingorna faller. Min insats i helgen var att städa den från gamla växtdelar, trötta pelagoner, vissna tomatplantor och sura rotklumpar. Jag virade in mina stora krukor med bubbelplast, frigolit och juteväv och ställde dem under tak så de inte blir vattenfyllda och tjälfrusna. Det är lite sjukligt tillfredsställande att få ordning och reda runt omkring sig. Nu kan jag blicka ut över en nära nog tom balkong med bara några få krukor med klarlila höstaster i ena hörnet.

Det sista som spirar och fortfarande är grönt på balkongen är min stora kryddkruka med gräslök, slätbladig persilja och mynta. Tanken är att den ska överleva till nästa år. Men det är trots allt hög tid att ta vara på dessa örter. Jag skördade därför all persilja och klippte den smått innan jag frös in den. Gott att ha i en vintrig soppa framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...