onsdag 17 oktober 2012

Koka kronärtskocka




Här kommer en bra grej att göra nu på hösten. Jag har nämnt det förr; att koka kronärtskocka, vare sig det är egenodlad eller köpt, är bästa förrätten/tillbehöret/iställetförsnacks. Mysigt, lyxigt och svingott.


Gör:
1. Förkoka vatten i vattenkokare (sparar el och tid). Häll kokande vatten över kronärtskockan.
2. Skiva i några bitar obesprutad citron, krossa några vitlöksklyftor och pyttsa i buljong (här har jag också kastat i några morötter och potatisar bara för att jag inte orkade koka dem separat).
3. Låt koka i ca 45 min, skockan är klar när det är enkelt att dra av ett blad.

Dipp:
Under tiden skockan kokar kan du fixa en aioli, örtsmör eller som jag brukar göra, pressa skitmycket citronsaft i en skål tillsammans med en eller två vitlöksklyftor och blanda med flingsalt och rapsolja så det liknar en vinägrett..

Sen är det bara att dra blad för blad och dippdoppa i din röra. När bladen är slut så tar du bort den håriga blombottnen för att nå kronärtkocksbottnen, belöningen efter detta pilljobb. Finfint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...