tisdag 2 oktober 2012

Rosa mos på röda äpplen




Är det någon mer än jag som får lite ont i magen och hjärtat av att se all fallfrukt som ligger under träden lite här och var? Jag har väldigt svårt att förmå mig gå förbi ett träd med äpplen, päron eller plommon som ligger på marken och matar kråkor och råttor istället för mig själv. Om jag ägde ett fruktträd och inte orkade bry mig om frukten så skulle jag se till att andra fick ta del av den. Kanske samla alla äpplen i en hink/korg och ställa ut på trottoaren med skylten varsågoda. Ta med till jobbet och ge bort till kollgeor. Nu plockar jag fallfrukt bara för att det känns så slösaktigt att låta dem ruttna. Egentligen har jag inte plats för mer frukt och bär i kyl och frys, jag har utvecklat ett gravt hamstersamlarbeteende, men det spelar ingen roll. Jag måste ta hand om dem. Det är mitt kall nu på hösten.

Så därför ställde jag mig och gjorde mos igår på frukt jag samlat bredvid en parkering. Ett ganska chunky mos med skalet kvar på äppelbitarna (det är ju inte så jäkla noga). Men eftersom det var fallfrukt skar jag bort det fula på skalet. Äpplena var röda i skal och kött så moset blev tjusigt rosa (syns inte så bra på bilden). Såhär gjorde jag..

Du behöver:
5-8 äpplen (en full kastrull)
1 dl vatten
1 dl ekologiskt socker
1 dl syltsocker

Gör:
Ta bort kärnhus och dåliga delar av frukten, skala bort fult skal. Lägg äpplena i en kastrull med vattnet.
Låt koka tills bitarna börjar mosa sig. Ta en slev eller större gaffel och mosa bitarna ytterligare mot kastrullkanten, alt. kör några tag med en mixerstav. Ha i sockret och låt koka upp igen. Häll på varma desinficerade burkar och ha på locket direkt. Låt svalna innan du ställer dem i kylen.

2 kommentarer:

  1. Jag hörde på radion att det finns en fallfruktsapp att ladda ner med en karta över fruktträd som ingen äger och som man kan plocka frukt av. Smart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha finns det en app också? Jag har sett olika kartor på nätet över gamla torparfruktträd på allmännningsmark. Tack för tipset!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...