onsdag 10 oktober 2012

Saker jag ska göra när jag är rik - uppföljning




För ca 1,5 år sedan var jag student och skrev ett inlägg om vad jag skulle göra om jag hade mer stålar på fickan. Jag tänkte att det kunde vara dags att utvärdera det och se om jag, nu när jag haft jobb och lön i 6 mån, har gjort några av de sakerna som jag drömde om då, som jag sköt upp, och som jag inte unnade mig.


Saker jag ska göra när jag är rik-listan:
- äta ute oftare och utan egentlig anledning 
Check. Många gånger. Helt utan anledning. Bara för att det är trevligt.
- skaffa ekolåda
Nej, men jag odlar ju själv. Funderar fortfarande på att ha ekolådan under vinterhalvåret.
- gå till en massör oftare
Ja, vi har en bra deal på jobbet. Har gått 5 ggr hittills.
- gå till en naprapat oftare
Nej. Men med massagen så har behovet minskat.
- gå till tandläkaren oftare
Jo. En gång. Det räcker ju faktiskt.
- gå till frisören oftare
Japp.
- börja gå till en sjukgymnast
Nej.
- välja lyxiga drinkar oftare, istället för en stor stark
Ja. 
- köpa ekologiska kläder
Ja, två skor, en jacka och lite baskläder.
- köpa en jävligt grym digital systemkamera
Ja!
- gå en fotokurs på fotografiska
Nej
- oftare ta ett glas vin med en god vän (eller två) en helt vanlig vardag
Javisst. Bästa vardagsavbrottet.
- köpa en ny soffa (vår sjunger på sista..)
Ja. Sålde vidare vår gamla 50talare. Väldigt nöjd med nya.
- köpa kvalitetskläder som håller länge
Jovars, men är rätt inkörd på HM och dyligt efter 6 år som student. Finns förbättringspotential!
- bjuda mer och generösare
Tycker jag nog, men det är ju svårt att svara på själv.
- resa oftare; både inrikes och utrikes
Ja. En av de bästa sakerna med en lön är ju att kunna resa. 
- köpa trädgårdsböcker bara för att de är så fina
Nja böcker i största allmänhet har det blivit, men jag har nog inte köpt någon trädgårdsbok än.
- köpa en iphone (jo det är sant)
Slapp det, i och med min jobbmobil.
- ta upp drejningen igen
Nej, tyvärr. Skyller på tidsbrist.
- gå på steppkurs
Ja, tjuvstartade redan förra hösten
- bjuda min mamma på middag
Ja.
- gå på sommarfestivaler (läs way out west)
Ja.
- fixa bra kvalitetsutrustning till vandringar/friluftsaktiviteter
Tja. Skidprylar och träningskläder, men inget för vandring.. än!
- skänka pengar till välgörande ändamål
Nja, men kan ge till fler.
- köpa minst två adamkoppar från Gustavsberg
Nej. Men vissa saker kan man gott fortsätta tråna efter.


Resultat: 5 starka nej. 4 delvis/tveksamma/alternativt omvärderade. 16 ja!!

Måste ju innebära minst VG i betyg, eller?



6 kommentarer:

  1. Hej! Har precis hittat till din blogg och måste säga att den är underbar! Ser fram emot att lusläsa igenom arkivet och framtida inlägg, precis vad jag behövde inför kommande vintermörker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen tack snälla! Hoppas du gillar det du hittar i arkivet och i framtiden. :D

      Radera
  2. Fan va fint att göra uppföljning på det där sättet! Bra jobbat också med allt. Efter några år i arbetslivet och med tankar på att dra ner på arbetstiden skulle man ju kunna göra en reversed version - "hur lätt är det att leva på studenbudget efter att ha haft en hyfsad lön?"
    Men det tar vi senare...

    Vad har du köpt för kamera förresten? Går i köptankar (och att lära mig mig mer...)

    /Christine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Min kamera är en Nikon D5100. Valde den för att den är relativt liten ändå (om den är för stor tenderar jag att prioritera bort den när jag ska iväg någonstans) samtidigt som den är grymt bra. http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d5100

      Men om jag skulle köpa en större så skulle det nog bli en Canon typ 60D eller uppåt. ;)

      Radera
  3. Bra där! Du lever som du vill!

    SvaraRadera
  4. Grymt jobbat! Känns som att jag skulle gjort något liknande, fast det är kanske inte för sent än, är bara en månad in på nya jobbet och håller på att täppa igen hålet i bufferten.

    Trevlig blogg förresten, hittade precis hit och kommer nog allt komma tillbaks! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...