tisdag 11 december 2012

Vinterbröd med äpple och linfrön



När jag någon gång ibland jobbar hemifrån så brukar jag passa på att baka bröd samtidigt. Då får man till viktiga mikropauser samtidigt som man har jästiden att jobba under. Väldigt strukturerat och effektivt om jag får säga det själv. Dessutom kan man ju passa på att äta nybakt bröd till lunchen. Det här brödet är enkelt , vilket är perfekt när fokus ska ligga på jobbandet och man inte vill ha en massa meckiga bakritualer för sig. Dessutom är det nyttigt, knaprigt och saftigt av äpplena!

Ingredienser:
50 g jäst
5 dl ekomjölk
½ dl rapsolja
2-3 grovt rivna äpplen
1 tsk salt
1 tsk brödkryddor
2 ordentliga matskedar honung, gärna fairtrade
8-10  dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1-2 dl havregryn
knappt 1 dl sesamfrön och/eller linfrön

Gör:
Smula jästen i valfri bunke. Värm mjölken tilll 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt därefter olja, brödkryddor, havregryn, äpplen, honung, frön och salt. Tillsätt sedan granhamsmjöl och rör runt. Därefter pystar du i någon deciliter vetemjöl åt gången. Bearbeta degen tills den börjar släppa från formen. Spara lite mjöl till utbakningen. Ställ på jäsning i ca 30 minuter.

Baka ut degen och knåda ut den i en långpanna med bakplåtspapper. Nagga sedan med en gaffel. Låt jäsa i  ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15 min på 225 grader.  Pensla ev med saltat vatten sista minuterna.

 Låt det gräddade brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar. Frys in i lagoma portionsförpackningar, så håller det sig färskt och saftigt. Fast det gör inte så mycket om det blir lite torrt eftersom det är kung att rosta det.

Sååhåhå gott med smör, favoritosten och gärna lite hemgjord apelsinmarelad. Eller som god skidutflyktsmacka med stekt ägg och groddar. Nom!




1 kommentar:

  1. Tack, det här brödet ser jättegott ut! Det ska jag verkligen testa nu till jul. Det blir både godare och billigare att baka eget bröd och så är det kul också. Jag försöker göra det så ofta jag kan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...