måndag 14 januari 2013

Citron- och vallmomuffins med lakritsfrosting






I januari handlar mycket om att städa ut den kvalmiga julen och få in den krispiga höga-luft-vintern men kanske framförallt hoppet om ljus. För min del tar jag hjälp av våriga tulpaner och syrliga smaker. Smaker man inte känt på länge efter månader av glögg, kanel och sött sött sött. Därför slängde jag ihop dessa prickiga citronmuffins och pimpade dem med laktritsfrosting för den där extra helgkänslan.


Ingredienser:

100g smält och svalnat smör
4 dl vetemjöl eko
1 ½ dl socker (jag brukar minska till 1 dl)
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 ägg
1½ dl havremjölk/mjölk/fil/yoghurt
1½ msk blå vallmofrön
Rivet skal + juicen från en ekologisk citron (typ ½ dl?)

Frosting:
25 g smör
en halv ask philadelphiaost
juice från en halv citron
en knapp dl florsocker
2 tsk ekologiskt lakritspulver men funkar nog med hockeypulver också

+ Lakritsströssel


Gör:

Muffins - Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en bunke inklusive vallmofröna. Riv citronszestet och pressa ut citronjuicen i bunken. Knäck i äggen och häv i mjölk och smöret. Blanda snabbt ihop till en smet (blir bättre om man inte rör så jämt och slätt). Fördela i muffinsformer. In i ugnen i 10-15 min på 225 grader. Muffinsarna är goda redan här me för den som sätta strössel på tillvaron kan fortsätta med att göra...

Frosting - Mosa rumsvarmt smör och färskosten. Ha i socker och lakritspulver lite åt gången. Smaka av med lite pressad citronjuice. Hur mycket laktritssmak frostingen ska ha är högst individuellt, dock bör man tänka på att smaken blir tydligare när frostingen fått dra. Tyvärr ser frostingen lite ut som hommus, men jag kan lova att den smakar helt annorlunda.


Det är är mitt bidrag till månadens sötsak hos Söta saker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...