tisdag 22 januari 2013

Svenska tulpaner - nu ekologiska






Kul att Coop tagit in och erbjuder kravmärkta tulpaner till sina kunder. Jag gillar när man träffar på ekologiska produkter där tanken på traditionell kontra ekologisk produktion inte ens slagit mig. Jag blir fortbildad direkt i butik om vilka miljövänliga sätt en tulpan (i det här fallet) faktiskt kan framställas på. Miljösmart växthusuppvärmningsbränsle check. Ekologiska lökar check. Icke besprutade blommor check. Jag tolkar det således som att traditionellt odlade tulpaner i Sverige inte innehar dessa komponenter. Och vem hade ens tänkt klart tanken på att kunna äta tulpanblommor? Nu är det möjligt. Blir plötsligt sugen på att baka en festlig tårta och flinga över kronbladen av en reko tulpan.

En liten löjlig grej är dock att ett knippe krav-tulpaner bara består av 9 stycken blommor och inte 10. Räcker det inte med att de kravmärkta redan kostar 20:- mer? Måste man spara in en ynka blomma per paket också? Känns lite som ett sneaky Tändstick-Kreuger-grepp om du frågar mig.

2 kommentarer:

  1. Kul att de ekologiska blommorna får vinna mark!
    Sen kan man ju ställa en motfråga - varför ska en standardbukett (tulpaner, rosor etc) alltid innehålla 10 stycken? ;)
    I det här fallet kan jag tänka mig att det är för att kunna sälja fler buketter, eftersom jag misstänker att även skördar av ekologiska tulpaner blir mindre , likt ekologiska grödor.

    SvaraRadera
  2. Funderar lite på vad som utgör skillnaden mellan ekologiska och icke ekologiska tulpaner.. Eftersom varken gödning eller besprutning behövs vid själva framdrivningen. Därför borde det inte vara någon skillnad mellan hur stor avkastning man får. Däremot kan det ju vara så att lökarna är dyrare i inköp. Värmekällan i växthuset är heller inget man tar hänsyn till. Skulle dock inte vilja uppmana till att äta Tulpaner, eftersom de är giftiga i sig själva. Fin blogg! Ha de gott! Med vänlig hälsning, Amanda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...