söndag 19 maj 2013

Kolonin i majsol



Våren, var tog den vägen? Varje år är det samma sak. Från snösmältning till 20 grader och vitsippemattor på en vecka. Men jag undrar om det inte är extra kort vår i år? Nåväl, det är ju härligt på ett sätt, men den korta våren innebär ju en ketchupeffekt för oss odlare. När jorden väl går att bruka så ska alla freaking land ogräsrensas och fixas till på en gång. Hur ofta man än är ute på kolonin så ligger man hela tiden efter. Det finns ju en charm i det också. Och det bästa med att odla är just att man ser resultatet av ens arbete. Man ser vilka land man bearbetat och sått och man ser när fröna gror och gröna blad slår upp.

Här ovan har jag sått morot och rädisor i varannan rad. Rädisorna är snabbast på att ta sig upp och passar därför perfekt att så emellan de långsamma morotsraderna. På så sätt får jag ut två grönsakssorter på samma yta.


Vi har också satt gul och röd lök. Vi köper färdig sättlök och försöker alltid hitta ekologisk sådan. Har man bara sommaren med sig är sättlök bland det enklaste man kan odla. 


Potatis är ju ett måste och i år har vi satt den rödskaliga potatisen Cherie och den avlånga sparrispotatisen. Cherie är en semitidig sort och sparrispotatisen är en sen sort. Tydligen är de senare sorterna mer känsliga för olika sjukdomar, och vill man garanterat få en lättodlad stor skörd ska man undvika dem. Jahapp. Vi får väl se hur det går.

Just nu är dock det största problemet utrymmesbrist och felkalkylering över hur stor plats potatisen behöver. Vi har bl.a. fått bryta ett helt nytt land och ändå bara fått plats med hälften av alla sättpotatisar. Oh my liksom. Lösningen blir att ge bort överblivna knölar till vänner med balkong eller uteplats.


 Jag har faktiskt redan skördat lite grönt. Gräslöken har vuxit sig superfin och börjar få knoppar = dags att skörda första gången. Jag klipper ner den och fryser in för framtida kulinariska äventyr.


Jag har också tagit hem några stjälkar rabarber, äntligen! Alltid lika efterlängtat. Maj på kolonin börjar bra, och jag hoppas den har lika mycket kvar att ge!




2 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut!
    Vår rabarber börjar också se klar ut. När jag såg det insåg jag att jag faktiskt hade kvar från förra året i frysen, så jag letade fram den påsen och lite jordgubbar och kokade en laddning saft. Plats för det nya, liksom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med leftovers i frysen är ett återkommande problem. Jag fick precis två påsar frysta rabarber av min pappa, årgång 2008! Tror det blir paj av dem, men jordgubb och rabarbersaft låter ju också gott!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...