torsdag 5 december 2013

Gästbloggare: Tvåbarnsmamman tipsar om ekobra barnmatsprylar







Jag ställde ett par frågor om barn och giftfria bäbisprylar till en finfin vän till mig. Hon är nämligen något av en expert på ämnet och är ypperligt påläst vad gäller barn och kemikalierisker. Jag bad henne ge några tips på bra saker att tänka på när små kids ska börja äta mat. Hur tänker hon kring vad som är viktigt gällande att minimera barnens kontakt med alla ohälsosamma ämnen där ute? Här har jag sammanfattat hennes svar.

"Jag tänker som så att det viktigaste att hålla plast- och giftfritt är maten och det vi äter och förvarar mat i. Jag har numera plåtburkar från lunchbots ( men finns fler bra märken) att förvara rester i, samt glasburkar (undviker då att maten kommer i kontakt med locket där det kan finnas bisfenol). Jag har också beställt bestick mm i majs från Ekokul där även matlådorna och annat bra, tex. tandkrämer och hudvård, går att beställa.

När barnen äter får de mat på riktigt porslin, minstingen på 7 mån matar jag ju ännu så då kan jag ju själv se till att hon inte kastar tallriken i golvet, och 2,5-åringen har lärt sig att vara försiktig...

Vad gäller färdig barnmat så tycker jag att Hipp och Holle är bäst, men även Semper och Nestle har ju eko. Jag undviker att värma maten i micron då näringsvärde minskar, och värmer i vattenbad istället. Funkar jättebra på caféer etc.

Ett annat tips är sidan barnmatsburken.se som har siliconformar att frysa in barnmat i. De har även bra hakklappar i silicon men i tyg funkar ju minst lika bra, om man har tvättmaskin.

Vad gäller maten, så väljer jag ekologiskt så långt det går och lär barnen att äta en del vego, 2,5-åringen älskar bönor och ärtor och att grilla majs på sommaren. Hälsokostbutiker som t.ex. Gryningen och Goodstore  på södermalm i Stockholm har bra ekomatgrejer men lär finnas nån ekobarnmatsaffär i Stockholm City/Norrmalm också.

Vill även tipsa om "Handla rätt för en giftfri barndom" som är en superbra bok om just de här frågorna."

Det viktiga är väl att börja med några förändringar som känns viktiga för en själv och lyssna på magkänslan. Förändra i din takt och läs på så mycket som du orkar. Det är lätt att bli paranoid och känna att det är hopplöst. Men så är det inte. Och med enkla medel är det lätt att få bort de värsta kemikaliebovarna. Vill man få utlopp för sin oro och göra nåt konkret för sina barns framtid kan man gå med i Föräldravrålet, ett superbra initiativ som är ett forum för likasinnade oroliga föräldrar som vill lyfta miljö- och klimatfrågan bland våra politiker.


(Tack snälla kloka Cajsa för alla bra tips!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...