tisdag 11 februari 2014

Medietips för öra, öga, hjärta och hjärna






Jag har ramlat över ett par saker som jag tycker är värda att sprida pga vettiga saker som skrivs eller sägs.

- Först ut är Ola Salos vinterprat. Så himla fint program! Förutom band-artisteriets slutfas berättar Ola om HBTQ-frågor, varför han valde att sluta äta fisk efter år av stockholmsvegetarianism, om promession, hur han ser på barnuppfostran och genuspedagogik mm. Programmet är fyllt med personliga utstick ur hans liv som får fördjupa det han säger och tycker, precis som de allra bästa sommar- och vinterpraten är. Han är uppenbarligen en väldigt fin och tänkande person.

- Good news magazine En tidning med enbart goda nyheter. För en engagerad och hyfsat medveten person som en själv kan det vara svårt att värja sig från de vanliga nyheternas inslag som sköljer över en varje dag, jag blir orolig och förbannad minst tre gånger om dagen över saker som barkar åt helvete inom olika områden. Därför gillar jag verkligen Good news magazines koncept. Jag har gillat dem på facebook och får nu goda nyheter (många med miljötema) direkt i mitt flöde! Väldigt befriande och energigivande. Samtidigt undrar man varför så himla få av dessa goda nyheter når de vanliga nyhetsinslagen? Skulle inte media ingjuta mer hopp i oss medborgare om att förändring faktiskt är möjlig, få oss att aktivera oss genom goda exempel från andra länder? Jag hoppas det. Och jag hoppas att GN-Magazine får sprida sina positiva budskap i större kontexter än nu.  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...