lördag 8 mars 2014

Veckan: nytt jobb, purjolök och bra matbloggande





När en börjat ett nytt jobb går all kraft åt till det. Verkligen. Jag är helt slut. Att hänga med i nyhetsinslag och socialamedierflödet den här veckan har därmed varit nästan lika med noll. Vilket känns nästan kusligt ovant. Under veckan har jag njutit av de 120 tulpanerna jag fick från mitt gamla jobb, börjat plöja nya säsongen av House of cards och sovit sovit sovit. Men jag har också hunnit med att:

- störa mig på hur de rödlistade svenska räkorna säljs för extra extrapris! inför fredagsmyset. Känns så ledsamt att butikerna inte agerar och följer WWF's rekomendationer.

- äta upp vår sista purjolök från oktoberskörden. Nu är det bara några vitlökar och lite palmkål i frysen kvar från vårt odlingsår 2013. Men snart drar det ju igång igen. Ser så fram emot det.

- glatt mig åt att Garant tagit fram både MSC-märkt klassisk kaviar OCH randig kaviar (och dillkaviar men det är ju äckligt). Toppen om man vill pimpa frukostägget med något annat än salt.

- gillat Cissi Wallins matbloggande på alltommat. Appropå min inlägg om engagemanget som skrämmer mer än inspirerar så tror jag att Cissis inspirerande och medvetna bloggande om mat kan nå ut med miljötänk till folk som kanske skyr allt som är pro-eko eller pro-vego som något otroligt radikalt. Cissi hymlar inte med att hon älskar att äta kött men har dragit ned på köttkonsumtionen för att hon är medveten om hur ohållbar vår höga köttkonsumtion är. Två dagar i veckan räcker för henne och när det väl är dags så är äter hon prima kött som smakar himmel. Jag gör tummen upp och önskar att alla som slentrianäter trista torra skinkmackor och dåligt tillagat kött på lunchtallriken tänker till och slutar med det. Ät kött som veckans lyx och därmed pasta. Hon skriver också en del om hur allergi(o)vänligt Sveriges krog och cafémiljöer är, ffa rörande gluten men även vegankost. Bra och intressant matbloggande helst enkelt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...