tisdag 24 juni 2014

Alice och meningen med livet




From i helgen kan vi i vanlig ordning lyssna till Sommarpratarna i P1. Programmet som för många är lika med att ligga i hängmattan, åka bil till landet, dricka kaffe i köket medan det regnar utanför. Jag älskar sommar i P1 för dess skildringar, oväntade historier och för att de ibland ställda djupare frågorna som fastnar i mig. Förra veckan sökte jag igenom radioarkivet bland alla tidigare års sommarprat. Jag fastnade för det här med Alice Bah Kunkhe. Lyssna på det! Hon pratar om många viktiga frågor, bl.a. global rättvisa, den rådande arbetslinjen, om att våga misslyckas och om att våga förlåta. Ämnen som är ständigt aktuella. Jag gillar Alice, mycket för att hon bytt riktning i sitt arbetsliv från programledare till något som hon tror på och brinner för, som generalsekreterare på Rättvisemärkt, eller hållbarhetschef på ÅF. Men också för att hon verkar vara en härlig människa som kan erskänna sina svagheter och vara stolt över sina styrkor och som bara kör.

Det som berörde mig mest med programmet var Alice insikt om vad hon anser att hennes liv går ut på. Hon säger nämligen att varje dag som går i hennes liv utan att hon gjort någoting gott är en helt meningslös dag. Det satte lite ord på tankar som formats i mitt eget huvud. Jag fick nämligen frågan ställd till mig för ett tag sen men svarade aldrig riktigt på den. Men jag tror, precis som Alice, att vi som lever idag i ett så välbärgat land som Sverige, på något sätt har en skyldighet att göra livet lite lite drägligare för andra som inte är lika tursamma. Det behöver inte vara stordåd, det behöver inte kosta så mycket. En hjälpande hand kan vara en fullgod daglig gärning. Att ge bröd eller växelmynt till en av alla tiggare på stan. Hjälpa en åldring med en krånglande rullator. Eller köpa rättvisemärkt kaffe. Skänka pengar till Naturskyddsföreningen eller engagera sig i någon läxläsningsorganisation en dag i veckan. Alla behöver inte åka på volontäruppdrag även om det också är en konkret och viktig grej.

Men att göra någonting meningsfullt med tiden vi disponerar här på jorden är en trevlig livsåskådning tycker jag. En blir liksom lite mer ödmjuk.

Så lyssna på Alice. Gör det. Det är en bra start på dagen.


2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Upptäckte igår att det räckte att ge en matsedel för veckan till en boende på äldreboendet jag jobbar på. Han blev så glad! Skrev om det igår på min blogg. :)
    Nu ska jag lyssna på Alice!
    /Annie -Annies Enkla

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Alice har många bra åsikter och tips, men framförallt har hon förmågan att få folk att lyssna på henne!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...