fredag 11 juli 2014

Favorit som sommarrepris: Den andra jordgubbstanken





Ibland skulle jag gärna stänga ner min miljöhjärna ett tag och bara kunna njuta av the moment. Ta semester från medvetenheten. Som till exempel, ni vet, när man sommarhänger i någon park och någon kompis drar fram en ask jordgubbar direkt från torget. Och alla hugger in och åhh:ar sig om hur gott det är och nom nom-njuter. Då sitter jag där och känner att min första tanke är "Åh gott jordgubbar!" snabbt följt av min andra tanke "Åh suck nervgift". Vissa gånger önskar man faktiskt att man bara kan slappna av och sluta scanna av omgivningen hela tiden. Men det är som att det står små informationslappar överallt. Som små kryp som håller i demonstrationsskyltar i jordgubbsasken där det står "Akta nervgift!", "Skölj först för tusan", "Bättre med svenska gubbar". Medvetenheten är bra men i dessa sammanhang gör det ingen skillnad. För jag äter ändå jordgubbarna precis som alla andra. Men med en törn av dåligt samvete och med en tankesnurra över hur många jordgubbar med nervgiftrester som jag stoppat i mig under åren, och en suddig analys på vad det kan göra med min kropp nu idag och om 20 år. Ibland vore det skönt att oventandes kunna njuta av matvaror utan att visuellt se all bakgrundsfakta också. Men det är ju samtidigt det som gör att jag motiveras fortsätta bry mig. För att jag har svårt att just njuta av saker som jag vet sabbar miljön eller min kropp. fast just jordgubbar där det är svårt att hitta något ekologiskt alternativ, där önskar jag att infolapparna slapp dyka upp så jag ostört kunde äta solvarma jordgubbar precis som vem som helst.




Förresten en god nyhet gällande just jordgubbar kom idag. Jordbruksverket har gjort en omfattande undersökning om ursprunget på våra gubbar och kartlagt fusket med svenskmärkningen av jordgubbarna. Det visar sig att 3 av 150 kontrollerade försäljare fuskar med märkningen. Knappt några alls alltså. Det känns iallafall positivt, att man tryggt kan lägga lite extra slantar på svenska jordgubbar som trots allt innehåller färre kemikalierester än andra länders gubbar.

Tillägg: KRAV har sammanställt en guide över var du hittar återförsäljare av ekologiska jordgubbar. Det tråkiga är att det är en ganska skral lista, bara två ställen i hela Stockholms län, och ett enda i Dalarna, respektive Örebro, Värmland, Jämtland etc. Himla deppigt ändå, att så få odlare kör ekogubbar utan besprutning och konstgödsel. Gotland, Skåne och västra götalands län ligger bäst till med fyra odlare/återförsäljare var. Kan vi verkligen inte bättre än så? Men trots allt bra med guiden för de odlare som satsar på eko att få lite bättre spridning och kännedom om sina schyssta jordgubbar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...