måndag 29 september 2014

Turkiska paprikor i ugn med citron och fetaost




Här kommer ett nytt recept jag fixade ihop häromdagen.  För att utmana mina hjulspårsmiddagar köpte jag en påse med såna små gröna turkiska paprikor förra veckan. Jag hade för mig att de funkade fint i ugn. Googlade nåt recept men det var mest kladdiga historier med ost och en massa creme fraiche i, vilket inte var det jag sett framför mig. Jag ville åt det oljiga och syrliga hållet. Så jag gjorde lite på måfå, men ungefär så här:

Ingredienser till 2 pers:
Dryga ett halvt paket gröna små paprikor
Olivolja ekologisk
Någon vitlöksklyfta
En halv citron ekologisk
Ett paket fetaost
Någon näve körsbärstomater
Salt
Peppar

Gör:
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg de sköljda hela paprikorna, körsbärstomaterna,  och de delade vitlöksklyftorna i en ugnsfast form. Skvätt över massa olivolja och citronsaft. Salta och peppra efter smak. Smula fetaosten över så det täcker grönsakerna glest. Skicka in i ugnen i 20-30 min eller tills osten börjat få färg. Under tiden kan du fixa bulgur eller quinoa till och gärna en god sallad med bönor till.

Om du har någon torr brödkant i skåpen kan du med fördel tärna den och steka krutonger på istället. Jag brukar steka på övre medelvärme (7 av 10) i massa olivolja och lite flingsalt och vända brödtärningarna då och då tills de är jämt gyllene.

En annan god grej som jag hade till är en kall sås på t.ex. creme fraiche eller turkisk yoghurt med vitlök och hackad basilika och mynta i.

Det blev mycket gott som middag, men funkar såklart också bra på buffebordet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...