fredag 7 november 2014

Ekologisk mat är dyrare!!

 
 
 


Veckans nyhet, förutom en Luxemburgskandal och ett snövädet, har varit att KRAV gjort en undersökning som jämför ekologiska varor med konventionella. Summan av kardemumman är att; ja ekologiskt är dyrare, men inte speciellt mycket! Något som folk som köper ekologiskt troligtvis redan visste om. Det går att handla medvetet utan att bli ruinerad.

Jag tycker att det är så himla intressant att alla klagorop som kommer så fort en nämner att fler bör handla ekologiskt i större utsträckning genast kommer exempelviftandes med en stackars ensamstående mamma som inte har råd med ens några kronor dyrare mat än nödvändigt. Detta kommer ofta från andra än just de ensamstående mammorna, ofta från medelklass, gärna från män och kvinnor som har välbetalda jobb, som gärna "lyxar" med take-away-kaffe varje dag, som gärna diskuterar allt arbete det innebär med att ha en segelbåt, eller en sommarstuga i skärdgården, eller hur skönt det är att räkna ner inför den stundande semestern på Bali.

Jag skulle kunna komma viftandes med min egna (ensamstående) mamma som trots otroligt tuffa ekonomiska svårigheter prioriterade några varor som vi alltid hade ekologiskt hemma när jag växte upp. Jag skulle kunna komma viftandes med mig själv och mina vänner som trots skrala studentplånböcker alltid hade en handfull ekologiska varor i kylskåpen. Men jag gör inte det, jag konstaterar bara torrt att allt handlar om prioriteringar. Prova själv. Hoppa över den extra chipspåsen eller jag-är-dödshungrig-efter-jobbet-snickersen du hetsäter direkt vid kassan. Eller ta med matlåda med rester en gång i veckan istället för utelunch för 90 spänn så har du plötsligt möjliggjort att du kan köpa den ekologiska mjölken framför den konventionella 257 gånger (90/0.35=257) utan att gå back.



Och det ska ju vara skillnad. Som KRAV skriver på sin hemsida: I en ekologisk produktion återspeglar priset i större utsträckning vad maten kostar att producera, man tillåts inte pressa produktionskostnaderna med hjälp av bekämpningsmedel och konstgödsel eller lägre djurvälfärd. Konkret utgörs de högre kostnaderna för lantbrukaren av bland annat krav på större stallytor för djuren och mer betesmark, lägre skördar, att ogräs rensas för hand/mekaniskt och dyrare ekologiskt foder som är GMO-fritt.
Ekologiska produkter är än så länge en relativt liten del av den totala livsmedelsförsäljningen (4 procent) och då krävs särhantering av dessa produkter och det innebär merkostnader. Att särhantera små volymer av livsmedel i såväl produktion som distribution kostar mer per enhet. Därför kan priserna sjunka om fler handlar KRAV-märkt.



2 kommentarer:

  1. jag kan bli så extremt irriterad på en del som inte säger sig ha råd(jag förstår att det finns en del som faktiskt inte har råd, men det är enligt min erfarenhet också de som försöker köpa ekologiskt när det går).
    jag själv går i gymnasiet och betalar min mat själv då jag är vegan och föräldrarna vägrar köpa veganskt, jag köper i princip ALLT ekologiskt och jag får bara 1050 kr i månaden och detta ska dessutom räcka till annat än mat!

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Jag handlar runt 80-90% ekologiskt, allt finns ännu inte som ekologiskt alternativ tyvärr och kött till exempel är väldigt stior skillnad jämfört med ickeekologiskt. Vi bor nio hos oss och bara en är vegetarian.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...